Hoe de gemeente Almere haar eigen centrum naar de klote helpt

In het winkelcentrum van Almere Buiten is sinds 1 januari 2012 het betaald parkeren ingevoerd. En sinds die tijd kun je OVERAL parkeren! Voor een overdekt plekje hoef je niet ver te zoeken want er zijn vele extra parkeergarages gebouwd. 

Dat het verder een bouwput is doet er niet toe, betalen zal je! 50 cent per 20 minuten, en heb je 90 cent in de automaat geknikkerd kun je geen minuut langer parkeren. En dan heb je al geluk gehad, want er zijn soms meer automaten buiten gebruik of voor de helft werkend dan dat ze doen wat ze zouden moeten doen.

Het verbaasde mij dan ook niet dat bezoekersaantallen van dit vernieuwde centrum zouden gaan teruglopen. Dat de omzetten van winkeliers zouden kelderen met tientallen %-en en mensen ontslagen moesten worden had ik ook verwacht. Alleen niet zoveel en zo snel..

Ik kan me er kwaad over maken dat de gemeente Almere het voor elkaar krijgt om een nieuw centrum naar zijn klote te helpen. En niet lijkt te willen luisteren naar mogelijke oplossingen aangedragen door ondernemers. Maar alleen als een bedrijf denkt en denkt geld te moeten terugverdienen en de exploitatie kostendekkend te maken en dat betalend door de gebruiker. En daar maakt de gemeente een fout naar mijn idee!

Een winkelcentrum zoals Almere Buiten is een centrum voor de dagelijkse behoeften net als Almere Haven en niet zoals het stadscentrum in Almere Stad. Het aanbod is gewoon anders, je gaat met een heel ander doel naar het centrum van Almere Stad dan naar dat van Almere Buiten of Almere Haven.

Een centrum zoals Almere Buiten is klein, mensen die er komen, komen uit de directe omgeving, mensen kennen elkaar en ondernemers kennen hun klanten en andersom.
Door het betaald parkeren zijn mensen meer gefocust op hoeveel tijd ze nog hebben tot ze weer een bon hebben, staan mensen steunend, kreunend, gestresst en soms opgefokt net iets te lang in de rij. De sociale cohesie word er niet beter van!

Het is raar dat een wethouder zegt dat de gebruikers van de parkeergelegenheden de kosten zelf moeten betalen, maar dat er wel gratis bewaakte fietsenstallingen komen, busvervoer aanbesteed wordt en er in Almere een heel netwerk van fietspaden en busbanen liggen. En wie betaald dat dan? Alle Almeerders. Sterker nog, het oorspronkelijke idee was, om de bewaakte fietsenstalling te bekostigen door de geïnde parkeerkosten van de automobilisten.

Waarom worden automobilisten op alle vlakken gezien als melkkoeien? Ook wij, automobilisten zorgen voor levendigheid in het centrum. Dat er gekocht wordt bij ondernemers (en in mijn auto, ja, zelfs mijn Ford Ka, gaan meer goederen in dan in een paar fietstassen). En die ondernemers zijn op hun beurt weer meer bereid om activiteiten in en rond het centrum te organiseren en te bekostigen omdat ze er geld voor hebben.

En nu? Automobilisten mijden het centrum, in ons geval lopen ondernemers in het centrum nu  +/- 600 euro per maand aan omzet mis. Wij halen onze boodschappen elders, in een minder fijne winkel, maar parkeren nee, wij weigeren, tenzij het echt niet anders kan. En als ik een doosje schroeven nodig heb bij de Gamma dan wacht er wel iemand in de auto. Want voor 3 minuten parkeren weiger ik 50 cent te betalen. Willen we iets langer kijken bij de Kwantum, Leenbakker of Praxis rijden we wel naar de Markerkant in Almere Stad, gewoon op je gemak rond kunnen kijken, zonder het gevoel van schiet op de meter loopt af! Omdat het daar wel gratis parkeren is. En steeds meer via internet bestellen. En ik kan je verzekeren. Wij zijn niet de enige.

En dan hebben we het nu alleen gehad over de kortparkeerders. Want die gebruiken immers die absurd teveel gebouwde parkeergarages. Maar wie krijgt nu eigenlijk echt de rekening van die parkeergarages? De omwonende die zijn auto al 25 jaar op straat parkeert voor zijn huis. Die moet nu ineens een vergunning of abonnement gaan betalen en dat zijn niet eens kleine bedragen!

Bij het investeren in een winkelcentrum hoort ook parkeergelegenheid, net zoals plaats voor fietsen en aansluiting met openbaar vervoer. Maar waarom moet er in een winkelcentrum zoals Almere Buiten die een hele andere insteek heeft dan “Citymall036” betaald worden om te mogen parkeren? Alle Almeerders betalen mee aan de fietsenstalling, busvervoer, fiets en busbanen naar het centrum toe, maar waarom moet ik als automobilist extra betalen voor een parkeerplek? Ik maak geen gebruik van de bus of fietsstalling en daar betaal ik toch ook aan mee?

Ik ben benieuwd na bijna 1 jaar na het invoeren van het betaald parkeren, wat het nou werkelijk heeft opgeleverd, naast een stiller centrum, meer lege parkeerplaatsen, ondernemers die medewerkers hebben moeten ontslaan, en sommige dreigen te gaan sluiten door de verminderde omzet tot 30%?!

In januari en februari is er 400.000 euro opgehaald terwijl dat 800.000 euro had moeten zijn. Wat het aandeel van kortparkeerders hier in is ten opzichte van omwonende die verplicht aan een abonnement/vergunning zitten is mij niet duidelijk.

Ik vraag mij af wat er echt overblijft van de inkomsten uit betaald parkeren, na aftrek van de kosten voor slagbomen, de 2e hands parkeerautomaten, de vele reparaties daaraan, medewerkers om de automaten leeg te halen, stroom en data (betalen via pin) kosten en natuurlijk de controleurs. En dan zou je eens moeten afvragen, is dat het wel waard?

 

Ik heb via een e-mail aan de gemeente gevraagd wat de laatste cijfers zijn qua inkomsten van het betaald parkeren in Almere buiten en dan iets gespecificeerder dan de nu openbaar bekende cijfers, zodat ik de vragen die ik heb, kan beantwoorden. Wordt vervolgd!

Update 22-11-2012 16.30 uur: Zojuist een goed telefonisch gesprek gehad met Peter Spek van de gemeente Almere, en afgesproken dat binnenkort de jaarcijfers bekend zijn en dat ik die als eerste zal ontvangen. Ik ben erg benieuwd!

Lijbrandt – De Finale

Het is gebeurd! Wat onmogelijk leek heeft plaats gevonden! Ik ben sinds 3 september aangesloten op het glasvezelnetwerk en internet, kijk TV via Lijbrandt en sinds 13 september is ons oude vertrouwde telefoonnummer overgezet en bellen we dus nu ook via Lijbrandt!

En de televisiekwaliteit is echt zoveel beter! Het is net alsof ik een nieuwe TV heb! Zelfs het analoge signaal is superstrak! En internetten? HOPPA! Downloaden via Nieuwsgroepen met 11 MB per seconden! Een testje via speedtest.net liet me zien dat up en download ongeveer 94 Mbit/sec zijn.. Het werkt allemaal! 1 dag na de aansluiting kwam Linda (onze altijd goedlachse TNTpost pakketbezorgster) de interactieve HD settopbox brengen. En een weekje later de gratis wifi router.

Ik ben blij! Nu alleen nog wachten op de afgesproken compensatie van 50 euro en ik kan rusten en genieten van echt superkwaliteit beeld, glasheldere telefoongesprekken en supersnel internet op m’n Apple iMac!

NIET DUS! Want die Apple iMac is nu in de 11 maanden tijd dat ik hem heb voor de 2e keer ter reparatie weg… Eerst het complete scherm laten vervangen en nu de Harddisk.. Dus weer 2 weken wachten..

Maar verder ben ik wel een gelukkig mens hoor! 🙂

En mijn advies over glasvezel? De beeldkwaliteit is echt het beste wat je kunt krijgen (als je een provider kiest die de diensten aanbiedt via Glashart Media en niet via KPN) Internet is supersnel en kun je ook nergens zo snel krijgen. Maar je moet geen haast hebben met je aansluiting! Want dan kun je je behoorlijk gaan irriteren aan de langzame en bureaucratische werkwijze omdat je afhankelijk bent van 3 partijen (Reggefiber, Internetprovider en installateur).

Dus heb je geen geduld en boeit het je niet dat je een lage uploadsnelheid hebt, dan is UPC echt geen slechte keuze, zeker niet nu ze een nieuwe dienst hebben gelanceerd UPC Horizon. (ervaringen heb ik er niet mee, maar wat ze beweren wat het kan en doet is het mooi!)

En dan nog even over mijn vorige blog over Lijbrandt:

Deze is een kleine 900x bekeken, dankzij Retweets, Reposts, Likes en +1, dat is geen goede reclame voor een bedrijf, nadat ik mijn beklag had gedaan op de sites van Tros Radar, Vara Kassa en als laatste op klacht.nl, kwam Lijbrandt met een compensatie over de brug die ik heb geaccepteerd. Ik hoop dat ze er wat van hebben geleerd en ik hoop dat er intern wat bij Lijbrandt veranderd voor andere en toekomstige klanten.

En nu is het onderwerp Lijbrandt afgesloten en klaar.

LIJBRANDT, NOG ZO EEN HUFTERBEDRIJF

Op 17 mei 2012 schreef ik een blog over mijn zoektocht naar de juiste glasvezelprovider voor mijn situatie.

Ik schreef dat ik vol enthousiasme had gekozen voor Lijbrandt… Naar mijn gevoel een goed overwogen keuze en met het idee dat een bedrijf die niet zo groot en lomp is als een KPN, Vodafone, T-Mobile beter en harder voor zijn klanten zou vechten om ze bij zich te houden. Helaas is het bedrijf Lijbrandt (dat net als bijna alle glasvezelbedrijven en het glasvezelnetwerk zelf, door jawel, KPN is opgeslokt en de nieuwe monopolist is/wordt op de glasvezelmarkt) net zo verrot en walgelijk als de grote reuzen.

Ik heb zo een gruwelijke spijt dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt, door als pionier van mijn familie, vrienden, buren het glasvezelavontuur met Lijbrandt aan te gaan..

Ik heet helaas geen Youp van ’t Hek die een goed gelezen column heeft. Maar ik hoop via deze manier en vele reposts, Retweets, Vind ik Leuks, +1, net zo een effect te kunnen krijgen als hij dat had en mensen te waarschuwen voor de werkwijze en om “gijzelaar” te worden van Lijbrandt.

Ik ben pissig en echt dat ben ik niet snel, ik probeer altijd netjes te blijven, geef bedrijven en mensen kans op kans om met een goede, eerlijke en menselijke oplossing te komen. Maar helaas Lijbrandt heeft het verkloot!

De klantenservice van Lijbrandt in het kort:
De telefoonmuts van de klantenservice heeft geen ene reet te betekenen en heeft een standaard lulverhaal dat via een lijstje wordt afgewerkt of zelf met onzin wordt aangevuld. Dat het onmogelijk is iemand aan de lijn te krijgen die wel koppen met spijkers kan slaan. Ook via de speciale klachtenafdeling via de email is dat niet mogelijk, daar hebben ze ook een lijstje waarmee ze met de 3 toetsencombinaties: CTRL+A, CTRL+C, CTRL+V, mensen mee afpoeieren.
Ook de Twitterhelpdesk van Lijbrandt is niet veel beter.

Hierbij mijn dossier Lijbrandt: Read more

Props To De Piemel Producties – Have you ever been mellow?

Vroeger, toen ik nog jong en onbedorven was, had ik nog wel eens creatieve uitspattingen die te zien waren op TV bij Omroep Flevoland. In het programma “Beneden Peil” dat voor en door jongeren werd gemaakt.
Op de pagina BP laat ik een paar masterpieces zien… (ugh ugh…)

Toen ik een keer een brainwave had ging ik samen met Evert-Jan een videoclip nadoen maar dan op andere manier.

Na hard te hebben nagedacht was Have You Ever Been Mellow van de Party Animals de eerste die we herproduceerde….


De eerste videoclip van “Props to de Piemel Producties” is een feit in de herfst van 2003 werd binnen 3 kleine uurtjes deze clip gedraaid in Almere. Bij Lex (ouderlijk) thuis, onderweg op de Hogering en bij de Noorderplassen.

Evert-Jan en ik hebben zelf alles gefilmd en soms gebruikten we pak meel als verhoging of lieten de camera op het dak van de auto staan. 1 shot is vanuit het bovenste raam vanuit het huis gefilmd door Jur Wind (het broertje van mij). Het monteren duurde iets langer dan het filmen, zo een 7 uur door mijzelf.

Het is een hit want nog steeds horen wij hier zwaaaar positieve berichten er over!

1e uitzending: 22 november 2003 Artiesten: Lex Wind, Evert-Jan van Sluis Camera: Evert-Jan van Sluis, Lex en Jur Wind Montage: Lex Wind Assistentie: het dak van een auto, en een pak meel

VLOG 3 – Een camera-app-review

Aangezien ik het VLOGGEN niet helemaal wil vergeten heb ik bij wijze van test direct een Camera app uitgeprobeerd, VLOGGEN gaat nu eenmaal makkelijk onderweg, als je iets ziet, wilt laten zien OF als er ineens een brainwave is die de moeite waard is om te filmen.. en dan is een goed werkend mobieltje wel erg handig…

En DAT was juist het probleem.. Sinds een nieuwe software update op de Samsung Galaxy S2 naar Android 4.0 oftewel Ice Cream Sandwich, lopen alle video’s die ik schiet uit sync, het beeld loopt langer door dan het audio..

Vrij kansloos dus! Na wat gecheck zei mijn collega Herre Zwart (die een iPhone heeft) probeer de volgende cameraapp eens: ICS camera+ En dat wil ik voor 99 eurocent wel eens proberen!

Dus bij deze een APP-review/VLOG#3

 

To be continued…