LIJBRANDT, NOG ZO EEN HUFTERBEDRIJF

Op 17 mei 2012 schreef ik een blog over mijn zoektocht naar de juiste glasvezelprovider voor mijn situatie.

Ik schreef dat ik vol enthousiasme had gekozen voor Lijbrandt… Naar mijn gevoel een goed overwogen keuze en met het idee dat een bedrijf die niet zo groot en lomp is als een KPN, Vodafone, T-Mobile beter en harder voor zijn klanten zou vechten om ze bij zich te houden. Helaas is het bedrijf Lijbrandt (dat net als bijna alle glasvezelbedrijven en het glasvezelnetwerk zelf, door jawel, KPN is opgeslokt en de nieuwe monopolist is/wordt op de glasvezelmarkt) net zo verrot en walgelijk als de grote reuzen.

Ik heb zo een gruwelijke spijt dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt, door als pionier van mijn familie, vrienden, buren het glasvezelavontuur met Lijbrandt aan te gaan..

Ik heet helaas geen Youp van ’t Hek die een goed gelezen column heeft. Maar ik hoop via deze manier en vele reposts, Retweets, Vind ik Leuks, +1, net zo een effect te kunnen krijgen als hij dat had en mensen te waarschuwen voor de werkwijze en om “gijzelaar” te worden van Lijbrandt.

Ik ben pissig en echt dat ben ik niet snel, ik probeer altijd netjes te blijven, geef bedrijven en mensen kans op kans om met een goede, eerlijke en menselijke oplossing te komen. Maar helaas Lijbrandt heeft het verkloot!

De klantenservice van Lijbrandt in het kort:
De telefoonmuts van de klantenservice heeft geen ene reet te betekenen en heeft een standaard lulverhaal dat via een lijstje wordt afgewerkt of zelf met onzin wordt aangevuld. Dat het onmogelijk is iemand aan de lijn te krijgen die wel koppen met spijkers kan slaan. Ook via de speciale klachtenafdeling via de email is dat niet mogelijk, daar hebben ze ook een lijstje waarmee ze met de 3 toetsencombinaties: CTRL+A, CTRL+C, CTRL+V, mensen mee afpoeieren.
Ook de Twitterhelpdesk van Lijbrandt is niet veel beter.

Hierbij mijn dossier Lijbrandt:

Half mei 2012:

Na mijn keuze voor Lijbrandt wilde ik via hun website me aanmelden voor een 100/100Mbit Klaar voor de toekomstpakket. Omdat ik nergens kon vinden waar ik moest opgeven dat ik gebruik wil maken van de overstapservice en mijn telefoonnummer wil behouden, bel ik. Uiteindelijk sluit ik mijn overeenkomst af via de telefoon. Mijn gewenste aansluitdatum is 9 juli 2012 omdat dan mijn UPCcontract van een jaar afloopt en ik vanaf dan 15 euro per maand extra aan UPC kwijt zou zijn, maar ruim 1,5 maand voor de gewenste aansluitdatum een aanvraag doen moet geen probleem zijn. Ik heb 7 dagen bedenktijd en als ik binnen 10 dagen geen bevestiging via de post heb ontvangen moet ik even bellen.

 

Eind mei 2012:

Ik heb nog niets van Lijbrandt via de post/email of postduif ontvangen. Ik besluit te bellen op een zaterdag want de 10 dagen zijn al ruim voorbij.

Kunt u op een werkdag bellen want wij kunnen de aanvragen niet inzien..

Ik bel op een werkdag…

Nee meneer Wind, ik zie geen aanvraag van u.

De medewerker adviseert mij om via internet nogmaals een aanvraag te doen.

 

Een week of 2 later:

Nog geen bevestiging of wat ontvangen via de post/mail of telegram. Wederom bel ik hoe de stand van zaken is.

Ja, ik zie uw aanvraag. Raar dat u geen bevestiging heeft ontvangen via de post, ik zal hem nogmaals laten versturen. Alles komt goed.

 

14 juni 2012:

Jawel ik krijg een email met een couponcode voor Bol.com met een tegoed van 20 euro namens Lijbrandt (dat was een van de lokkertjes om bij ze lid te worden).

Inmiddels heb ik ook de bevestigingsbrief ontvangen (met een stempel KOPIE erop) met een emailadres en logingegevens. En er zal contact met me worden opgenomen om een modem te plaatsen (de vezel ligt namelijk al maanden klaar in mn meterkast aan de dummy-modem en deze moet alleen vervangen worden door een echte) en dan ben je zo online volgens de brief en bijgeleverd schema.

 

Ongeveer 2 weken voor de gewenste aansluitdatum van 9 juli 2012:

Ik heb niets meer vernomen van Lijbrandt en online bij mijn aanvraagstatus zag ik ook geen vooruitgang van mijn aanvraag. Ik neem aan dat er op tijd een afspraak gemaakt zou moeten worden gemaakt voor de installatie van de modem. Dus ik bel…

Ja, meneer Wind ik zie 3 aanvragen, maar dat maakt niets uit aangezien er toch maar 1 aansluiting per adres mogelijk is en u wordt echt binnen 2 dagen gebeld om een afspraak te maken om een modem te laten installeren..

Mijn telefoonnummerovername kon hij al wel regelen voor de ochtend van 09-07-2012 en zou deze van UPC naar Lijbrandt worden overgezet. Ik had er een hard hoofd in maar goed. Lijbrandt biedt de eerste maand gratis aan om te voorkomen dat je met dubbele lasten zit van je huidige en nieuwe provider, een maand geen kosten voor internet/TV/bellen is er dus eigelijk niet bij, dus dat lokkertje is dus ook geen winst.

 

1 week voor de gewenste aansluitdatum van 9 juli 2012:

Ik ontvang 2 brieven van Lijbrandt (waarvan 1 met logingegevens maar daar had ik al een kopie van ontvangen weken daarvoor), maar van een afspraak nog niks. Ik bel maar weer eens…

Ja, ik zie 3 aanvragen en u kunt er gewoon op rekenen dat u 9 juli gebruik van onze diensten kan maken, maar dat uw telefoonnummer dan wordt overgenomen staat niet in ons systeem.

De moed zakt in mijn schoenen, ik neem mn verlies van 1 maand extra 15 euro UPC betalen. (plus nog eens 15 euro van een maand opzegtermijn) Want dit gaat natuurlijk nooit goed komen voor die datum.

 

23 juli 2012:

2 weken na de gewenste opleverdatum en het is nog steeds akelig stil. Ik heb nog niks gehoord van een installatiebedrijf die een modem komt plaatsen. Ik mail beknopt het verhaal hierboven en vraag netjes wanneer ik kan verwachten dat ik aangesloten wordt, dat ik baal dat ik nu extra kosten maak en geef ze het advies dat ze eens bij Lijbrandt intern moeten veranderen aan de manier van werken en de informatieverschaffing naar klanten toe.

 

25 juli 2012:

Mail van Lijbrandt:

Allereerst onze welgemeende excuses hiervoor.

Op dit moment is uw glasvezelaansluiting leverklaar en hoeft alleen het glasvezelmodem nog geplaatst te worden. Hiervoor is op 4 juli 2012 een automatische opdracht uitgestuurd naar onze aannemer. Die heeft vanaf dat moment vier weken de tijd om contact met u op te nemen voor een afspraak.

Wij verwachten dan ook dat u binnenkort door onze aannemer gebeld wordt om uw aansluiting volledig te kunnen opleveren. Is het glasvezelmodem eenmaal geplaatst, dan bent u binnen enkele uren online.

IK ONTPLOF! 4 juli pas?!?! 1,5 maand na een aanvraag?! Hoe kunnen ze me zo lang dan garanderen dat ik 9 juli aangesloten ben?! Ik ga eerst een week op vakantie…

 

6 augustus 2012:

Mijn vakantie was fijn, ik ben tot rust gekomen dus nu tijd voor woede, want het is ruim 4 weken later na de belachelijke late opdracht naar de aannemer toe, dus ook die heeft zijn tijd gehad dat hij moest reageren, ik had mijn telefoon mee op vakantie en ben niet gebeld.

Ik bel en leg het uit en eis dat ik een financiële compensatie krijg of de mogelijkheid om het contract te ontbinden.

Sorry meneer Wind, dat kan ik niet toezeggen, mail u klacht naar klachten@lijbrandt.nl

Ik mail:

Beste medewerker,

Hopelijk heeft u wel de macht om mij te helpen.. Na een uitgebreid uitzoekwerk dacht ik bij Lijbrandt goed te zitten als provider voor radio/tv/internet en telefonie. Helaas is mijn goede gevoel dat ik over Lijbrandt had een diepe teleurstelling gebleken..Als u de mails hieronder leest snapt u misschien mijn punt.

Ik heb WEDEROM lang genoeg gewacht en dit keer op een belletje van een aannemer. Maar ik ben nu op het punt gekomen dat ik het genoeg vind. Als klant wordt verwacht dat je aan je betalingsverplichtingen voldoet maar van een bedrijf mag je ook wel verwachten dat zij eerlijk naar de klant is en zich aan de afspraken en toezeggingen houdt.Ik had juist een overname van contract op 9 juli gewild zodat ik niet hogere kosten aan UPC zou moeten gaan betalen omdat mijn contract is afgelopen.

Ik wil van Lijbrandt nu weten wanneer zij denkt dat ik ECHT ben aangesloten op haar netwerk en hoe ik gecompenseerd ga worden omdat ik nu minimaal 3 en mogelijk 4 maanden extra kosten moet betalen aan UPC omdat Lijbrandt haar afspraken niet nakomt. Mocht de geboden oplossing mij niet genoeg bevallen wil ik het contract ontbinden zonder kosten (Bol.com tegoed is al wel besteed) doordat Lijbrandt haar toezeggingen en verplichtingen niet nakomt.

Graag verneem ik heel spoedig een reactie van u.

Met vriendelijke groet,

Lex Wind

Binnen een mum van tijd werd ik gebeld, door Lijbrandt.

We hebben uw mail ontvangen en ja, het kan ook 6 weken duren en eerst moet de glasvezel zijn aangelegd en dan gaat de opdracht naar de aannemer er uit.

(De glasvezel ligt al maanden in mn meterkast en hoezo 6 weken? Het was toch uiterlijk 4 weken?!)

En compensatie, of opzegging?

Daar kan ik niks aan doen, u moet mailen naar klachten@lijbrandt.nl

Ik zeg dat heb ik toch net gedaan?! Dat mail ik net!

“Meneer Wind ik behandel het mailtje van 6 augustus..”

JA, DAT IS VANDAAG EN DIE HEB IK NET NAAR KLACHTEN@LIJBRANDT.NL GESTUURD!

“Owja.. u heeft al eerder gemaild naar support vandaar dat hij hier bij mij komt, ik zal hem doorsturen naar de klachtenafdeling….”

 

8 augustus 2012:

Ik denk ik bel maar weer eens, vertrouwen dat iets goed gaat bij Lijbrandt heb ik niet meer..

Ik vertel de man dat ik mijn contract wil opzeggen terwijl ik die nog niet heb.. Dat kan maar ik zit een jaar aan ze vast.. Dus dokken. Gelukkig snapt deze medewerker mijn probleem en adviseert mij een aangetekende brief te schrijven waarin ik stel dat ik Lijbrandt in gebreke stel.

Een uur later toch nog mail van Lijbrandt:

Beste meneer, mevrouw Wind,

In uw e-mail van 6 augustus 2012 schrijft u dat u teleurgesteld bent in Lijbrandt.

U vraagt om een vergoeding. Wij begrijpen dat u boos bent over dat de oplevering zolang duurt.

Oplevering
Het hele proces van de aanleg van de glasvezel tot het activeren van diensten op het modem neemt tijd in beslag. Als het glasvezelnetwerk is aangelegd en u heeft een modem in huis, dan kunnen wij de diensten leveren.

Gemaakte extra kosten
U wilt een vergoeding voor de extra gemaakte kosten. Wij vergoeden dit niet. Deze kosten vallen onder gevolgschade. Ook in de Algemene Voorwaarden staat dat wij niet aansprakelijk zijn voor dit soort kosten.

Wij begrijpen dat dit niet is wat u wilt horen. Toch blijven wij bij ons besluit.

LEZEN ZE MAAR 2 ZINNEN?! ZIJN HET ROBOTS OFZO?! WTF! Wat een CTRL+C CTRL+V antwoord…

Het gaat me inmiddels niet alleen meer om die late oplevering, maar dat er van alles beloofd wordt maar niks gebeurd, tegenstrijdigheid, rare gang van zaken en dat ik met kosten zit die ik niet zou hebben gehad als Lijbrandt zijn afspraken na zou zijn gekomen. De diensten van Lijbrandt zullen best goed zijn, maar ik WIL geen euro uitgeven aan een bedrijf die zo omgaat met zijn klanten.

Een paar uur later wordt de post bezorgd..

Een brief van Reggefiber, dat ze een paar geprobeerd hadden om me te bellen. Geen idee wanneer want ik heb er niks van gemerkt, geen gemiste oproepen, geen voicemails. Maar goed. Of ik wil bellen om een afspraak te maken met jawel, de aannemer die de modem komt installeren.

Ik bel naar Schuuring (de aannemer die de modem komt plaatsen in opdracht van Lijbrandt en natuurlijk moet ik bellen naar een 0900-betaalnummer)..

Hallo meneer Wind, de eerste mogelijkheid voor een afspraak is maandag 3 september, tussen 8 en 10 uur, duurt 15 minuten tot een half uurtje…

WHAT?! OVER EEN MAAND PAS TIJD?!?! Mei, juni, juli, augustus, september… Hoe moeilijk kan het zijn?! Ik zeg doe maar, maar hopelijk wordt ie nog geannuleerd want ik ben nog niet klaar met Lijbrandt…

 

10 augustus 2012:

Ik mail terug naar Lijbrandt naar aanleiding van de CTRL+C CTRL+V antwoord en dat de aannemer over een maand pas tijd heeft:

Hallo,

Ik geloof best dat de oplevering tijd kost, ik heb nu EINDELIJK een afspraak om een modem te laten aansluiten op 3 september (en eerder kon niet!)! DAT IS 3,5 MAAND NA AANVRAAG!

Toen ik de orderstatus bekeek duurde het VERSCHRIKKELIJK lang voordat deze eindelijk door Lijbrandt werd geaccepteerd en werd verwerkt. Dat lijkt mij niet te liggen aan Reggefiber of een aannemer die een modem komt plaatsen.

Het is belachelijk dat mij door meerdere medewerkers van u verteld is dat ik 9 juli kon verwachten dat ik aangesloten zou zijn en dat daar nu met allerlei verhalen omheen geluld wordt. Het glasvezelnetwerk ligt hier al maanden tot in mijn meterkast.

Door de loze beloften, de vage manier van werken bij Lijbrandt en het afpoeiergelul heb ik geen vertrouwen meer in Lijbrandt.

Ik had gehoopt dat er een eerlijke compensatie zou komen omdat naar mijn idee door Lijbrandt er te laat actie is ondernomen (correct verwerken van de aanvraag), mij valse beloftes werden voorgeschoteld en ik nu met hogere kosten zit die ik anders niet zou hebben. Ik voel me genaaid, van een klant wordt verwacht dat hij zich aan zijn betaalverplichtingen voldoet, maar van een bedrijf moet alles maar gepikt worden?

Ik wil nu van u weten, word er verder gekeken naar mijn klacht en gecompenseerd of krijg ik de mogelijkheid het contract te ontbinden zonder financiële verplichtingen omdat Lijbrandt in gebreke is naar mij toe.

Gegroet, Lex Wind

 

13 augustus 2012:

Lijbrandt zit ook op Twitter! 2 dagen geleden Tweette ik naar een collega dat ik op ontploffen sta. En ik krijg ineens een tweet van Fleur namens Lijbrandt.

De naam Fleur klinkt onschuldig, oprecht en stel me een hockeymeisje voor, die vroeger heel lief was toen ze bij Kinderen voor Kinderen zong. Ik dacht EINDELIJK iemand die mij gaat begrijpen…

Helaas kwam na een kleine tweetuitwisseling haar collega Ruben er tussen en raakte ook Fleur de weg kwijt want ze snapt nog steeds niet dat het mij niet alleen om die verlate aansluiting gaat..

Ik heb geen zin in een rechtsgang of geschillencommissie, ik wil gewoon compensatie en die aansluiting OF onder mijn contract uit zonder gezeur. Volgens mij snappen ze niet dat mij compenseren (inmiddels ALS ze me echt op 3 september aansluiten en op tijd de overstap regelen zodat UPC opgezegd wordt: 75 euro) en een excuses (waar ik naar mijn idee recht op zou moeten hebben) goedkoper is dan de gemiste klanten en omzet die Lijbrandt mis gaat lopen doordat ik anderen toch maar niet Lijbrandt adviseer en deze blog zal veroorzaken. Nu al is dat minimaal 6500 euro per jaar. En wie weet wel veel meer. En ik, ben zo snel mogelijk weg bij Lijbrandt als klant.

Het is belachelijk dat bedrijven zich maar verschuilen achter artikeltjes in de voorwaarden en 7 dagen opzegmogelijkheid na aanmelden is natuurlijk ook gewoon een lachertje. Daar heb je niets aan bij dit soort bedrijven.

Een antwoord op mijn mail van 4 dagen geleden heb ik ook nog niet gehad. Dan maar zo met een (mega)blog.

Ben benieuwd hoe snel ik gebeld ga worden door iemand van Lijbrandt die nu iets wilt gaan rechtbreien..

Deze blog copy paste ik overigens ook naar VARA Kassa en TROS Radar forums e.d.

Comments

comments

36 comments

  1. Lex, wat een verhaal zeg! Echt ontzettend vervelend. Een vriend van mij heeft een beetje hetzelfde gehad bij Tweak (ook glasvezel). Hij had zich begin juli aangemeld en pas sinds deze week zit hij eindelijk op het netwerk. Na twintig keer bellen ofzo. Uiteindelijk moest dan ook nog de mediabox opgestuurd worden, maar deze heeft hij voor de zekerheid maar zelf opgehaald. Ik heb er voor mijn vakantie ook nog even aan gedacht om over te stappen, maar ik ben blij dat ik dit uiteindelijk niet heb gedaan… Hopelijk wordt het snel voor je opgelost.

    • Lex Wind zegt:

      Jupz, jammer dat het zo ver moet komen, maar anders luisteren bedrijven niet.. En dat het nu later wordt aangesloten vind ik jammer, maar de rest dr omheen vind ik nog erger.. Het is gelukkig nog niet zo erg dat ik helemaal geen tv/internet/telefonie heb, anders was ik eerder en harder geexplodeert

    • Lex Wind zegt:

      Jupz, jammer dat het zo ver moet komen, maar anders luisteren bedrijven niet.. En dat het nu later wordt aangesloten vind ik jammer, maar de rest dr omheen vind ik nog erger.. Het is gelukkig nog niet zo erg dat ik helemaal geen tv/internet/telefonie heb, anders was ik eerder en harder geexplodeert

  2. Dit is dus inderdaad wat mij weerhoud van Glas. Het gek… van de grote bedrijven die denken dat ze god zijn. als we allemaal 2 maanden de rekeningen niet betalen piepen ze wel anders.

  3. Marlous Van Giessen zegt:

    Af en toe werkt het wel te vertellen dat (als ze weigeren er iets aan te doen) je bij de tv werkt en je het dan bij (bv) radar voor gaat leggen…en als je er dan bij verteld dat je heel regelmatig voor ze werkt en dus de kans heeeel groot is dat ze negatief bij ruim een miljoen kijkers thuis op de buis gaan komen willen ze nog wel heel opeens luisteren en er dus iets aan gaan doen… Tis een poging waard! (En mocht dat niet werken wil ik best dit hele verhaal bij Radar naar binnen loodsen!!!)

    • Lex Wind zegt:

      Ik heb ze ook gewaarschuwd dat ik een blog zal plaatsen en op fora van Radar en Kassa zou zetten (reeds gebeurd) maar geen reactie tot nu toe.. Ik wacht nog even een dagje af 🙂 Maar altijd handig de juiste connecties!

  4. Marlous Van Giessen zegt:

    Af en toe werkt het wel te vertellen dat (als ze weigeren er iets aan te doen) je bij de tv werkt en je het dan bij (bv) radar voor gaat leggen…en als je er dan bij verteld dat je heel regelmatig voor ze werkt en dus de kans heeeel groot is dat ze negatief bij ruim een miljoen kijkers thuis op de buis gaan komen willen ze nog wel heel opeens luisteren en er dus iets aan gaan doen… Tis een poging waard! (En mocht dat niet werken wil ik best dit hele verhaal bij Radar naar binnen loodsen!!!)

  5. Ja, bekend verhaal. Bij een bijeenkomst van hen in Juni, een afspraak gemaakt met "het mannetje" die het praatje deed. Ik zou in een pilot komen en in de zomer aangesloten worden (met nog een aantal mensen). Uiteindelijk ben ik in November aangesloten op het glasvezel. In Februari kwam ook eindelijk de "analoge" tv erbij …
    Gelukkig als het eenmaal werkt werkt het ook wel goed, maar voor het werkt …

  6. Mijn contract met Lijbrand is na 2 maanden al door Lijbrand zelf opgezegd. Als je ze dit blog goed (op fora, Tweakers.net) onder de neus wrijft, gooien ze jou er ook wel uit. Kans bestaat wel dat dit blog eerst nog 4x zo lang wordt,…

  7. Het is altijd het zelfde verhaal… Ook als die kutten aan de deur komen… Ja op jaarbasis ben je tot wel 200€ goedkoper uit op je stroom en gas…. Ik heb het ff na gekeken en wat bleek: het stroom en gas is goedkoper maar.. Nu komt het… Ze zeggen nix over de extra jaarlijkse kosten zo als.. Jaarlijks 235€ extra voor stroom en jaarlijks 173€ voor gas.. Dat is dus 200€ goekoper maar 408€ erbij om gebruik te mogen maken van hun stroom en gas.. Ben je nog 208€ duurder uit dan nu…. Fuckers….

Laat een reactie achter bij Seun Julius Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *